И тази година призът "Бранд Мениджър на годината - 2006" отиде в категорията "Въвеждане на нова марка на пазара". Специалната статуетка зарадва Милена Стайкова - Старши Бранд Мениджър на Девин ЕАД за въвеждането на новата "Девин - изворна вода". Миналогодишната надпревара беше спечелена от Мая Герасимова за новата марка кренвирши "Леки". Тази година по изключение имаше двама класирани в печелившата категория - Мария Тойчева - Vivatel – победител, и печелившата - финалист. Решението за това беше взето от организаторите поради много близкия брой точки на първата и втората позиция. Останалите финалисти - победители в категориите си, бяха:
Мая Хайребедян (Piraeus Bank) - победител в категория "Глокална марка" (глобална марка, успешно представена и на българския пазар, бел.ред.);
Владимир Николов (Famous Grouse) - победител в категория "Търговска марка срещу марката лидер";
Светлозар Петров (JobTiger.bg) - победител в категория "Налагане на e-brand".
И тази година Кока-кола България бяха сред финалистите - този път представени освен от номинираната и миналата година Екатерина Андреева, и от Гергана Факалиева в категория "Препозициониране на търговска марка" за Банкя – Извор на живот.
Финалният етап на конкурса предостави на кандидатите за приза възможност да направят кратка презентация за идеите и резултатите, които са постигнали марките им през годината. Най-оригинално беше представянето на Владимир Николов от Famous Grouse, който излезе с шотландска поличка и остави цялото 120-членно жури от специалисти в областта на маркетинга и гостите на конкурса да се чудят дали, както повелява традицията, е гол под килта. Освен това той подари на финалистите по една бутилка Famous Grouse с техните имена на етикета.
Презентаторът на JobTiger.bg пък искаше да влезе с огромен жив тигър - талисман на фирмата, в залата. Понеже не успя, си сложи голяма дунапренена маска - глава на тигър - запазеното лого на сайта.
Представянето на победителката беше едно от най-класическите. Тя ясно и последователно проследи стъпките на налагането на новата марка на пазара, маркетинговата стратегия, начина на позициониране, решенията за дистрибуцията, опаковката, цената и комуникацията с евентуалния таргет. Може би именно заради това Давид спечели битката срещу Голиат (в случая - Vivatel).
Което неминуемо води до въпроса за критериите, по които селектиращото жури класира финалистите в категориите. Защото на мен, като на член на другото, 120-членно жури, ми беше много неясно как да сравня и избера между две коренно различни марки. Девин има добре обмислена и действаща евтина стратегия за налагане на пазара, а Vivatel - кампания, зад която стоят милиони левове, няколко български и няколко чуждестранни рекламни агенции и бранд "мобилни комуникации", който по презумпция се радва на огромен потребителски интерес. В този случай е много трудно да се каже кой е най-добрият. Особено когато се сравняват тотално новата марка Vivatel и нов продукт на вече познатата минерална вода „Девин".
Сред толкова въпроси, едно е сигурно - журито традиционно има симпатии към българските марки. И това е приятно и окуражаващо... Ето така се калява успехът... на българските производители и мениджъри.
Източник: Investor.bg