Разплащателните карти улесняват разплащането и това е основната мотивация на българите да ги придобиват, показва проучването MasterIndex Bulgaria 2010, поръчано от MasterCard Europe. Когато трябва да избират конкретната карта, клиентите се съобразяват най-вече с банката издател и работодателя си. Улесняването на транзакции е водещ мотив за 32% от анкетираните. В по-малка степен българите посочват като мотивация самата оферта на банката (23%) и превеждането на работна заплата (20%). В същото време банката издател и работодателят са двете главни причини за избор на конкретна карта.
Ниските лихви и такси и препоръките са по-важни за клиентите между 18 и 34 години. Клиентите с по-висок социален статус споменават личните препоръки като определящи значително по-малко.
Повече от една десета от включените в проучването притежават карта със специални отстъпки в определена организация (т.нар. кобрандирани карти за разплащане).
От всички анкетирани 57% биха ползвали такава карта в различни вериги супермаркети. Следващи по предпочитания са отстъпките в спортни клубове и магазини за дрехи. По-младите картодържатели използват дебитните си карти за купуване на дрехи и онлайн пазаруване по-често от другите възрастови групи, но по-малко за плащане на сметки.
От тях 81% посочват, че притежават само дебитна карта, а 14% имат и дебитна, и кредитна карта. Проучването показва още, че процентът на притежателите и на двата вида карти се увеличава с повишаването на социалния статус.
Източник: Dnevnik.bg