„Интеркарт файнанс" АД е дъщерна компания на „Систек холдинг" АД и е специализирана в издаването и обслужването на кредитни карти. Член е на международната организация MasterCard. Институцията е с капитал 10 млн. лева. От месец май миналата година стартира издаването на кредитните карти iCARD, които вече са 6 вида. Стандартните карти са със съответна разлика в кредитните лимити - Classic, Gold, Platinum. Първите ко-брандирани карти с търговски центрове в България са именно на iCARD - съответно с Mall Varna и Mall of Sofia, а съвсем отскоро на пазара вече е и първата в Европа платинена ко-брандирана карта с Porsche.
- Г-н Георгиев, в последните месеци се отчита преливане на клиенти от банките към небанкови финансови институции, въпреки че лихвите са по-високи. На какво се дължи това?
- Бяхме свидетели на едно значително увеличаване на лихвите както по депозитите, така и по кредитите от страна на банките. Мисля, че небанковите финансови институции коригираха също лихвените си проценти, тъй като те бяха сравнително високи, и на практика се получи едно изравняване по кредитите, отпускани от банковите и небанковите финансови институции, което всъщност е смисълът на свободния пазар. Не бих казал, че има преливане на клиенти. Но хора, на които им трябват пари и имат доходи, е нормално да кандидатстват и на едното, и на другото място.
- Как се отрази кризата на този сегмент от пазара на кредити?
- В последните години банките се радваха на един огромен ресурс, който беше наливан от техните централи от чужбина. И понеже той беше изключително евтин, те трудно можеха да бъдат конкурирани дори от по-малките местни български банки или от небанковите финансови институции. От няколко месеца, откакто сме свидетели на разширяващата се криза не само във финансовия, но и в реалния сектор, това финансиране вече не е достъпно за банките. Те трябва да оцеляват в конкурентна среда и тук наистина имат значение продуктите, консолидирането на компаниите. Дали е банкова или небанкова институция, хората не правят чак такава разлика. Много важно за клиентите е как ще бъдат обслужени, какви ще бъдат условията и дали това ги устройва.
- Кои са целевите групи клиенти на iCard?
- Картовият продукт е особен вид продукт. Това не е потребителски кредит за закупуване на някаква стока или за целево пътуване в чужбина. Това е продукт, който се ползва ежедневно, и за да може човек да си служи с него, трябва да има определена финансова култура - затова го асоциираме с успелите хора. Мениджърът, високоплатеният специалист, собственикът, търговецът са онези хора, които знаят, че картата не е само източник на средства за закупуване на една или друга вещ, и могат да я ползват правилно. Именно те са нашата таргет група.
- Какви инвестиции направихте, за да подобрите обслужването на клиентите си?
- Още преди да започнем издаването на кредитните карти, вложихме няколко милиона лева инвестиция за изграждане на собствен авторизационен център в дъщерната компания на „Интеркарт файнанс" АД - „Интеркарт сървисис". Това значи обслужването на iCARD да се извършва от специализирана институция на самата компания, а не от БОРИКА или др. По този начин ние имаме възможност за контрол, както и да осигуряваме високо качество на обслужването. Ние осигуряваме 24 часа мониторинг и обслужването е перфектно.
- Кои региони в България в момента разработвате?
- Ако вземем предвид таргет групата, която сме определили, и разгледаме достъпността до самите ПОС устройства, ние сме се концентрирали в 3 големи града - София, Пловдив и Варна, ще обхванем постепенно и Бургас, Стара Загора и Русе. Освен собствени офиси имаме и представителства.
- За заем в банките могат да кандидатстват само хора, които са на трудов договор, имат непрекъснати осигуровки, а как е при вас?
- За да станеш притежател на iCARD, водещ принцип на избираемост при нас е не доходът, а имотното състояние на клиента. Има хора, които в миналото са разполагали с недвижима собственост и сега техните наследници притежават много имоти. Ние сме на мнение, че ако човек е декларирал, че притежава някакви имоти, това дали е работник и се осигурява, или получава доходи от наем, от рента или дивиденти, са детайли, които не са предмет на нашия анализ. Кандидатства при нас и получава карта.
- Какво планира компанията за тази година?
- През 2009 г. ще продължим с издаването на карти и с развитието на нашите продукти, но предимно ще насочим усилията си за издаване на бизнес карти за мениджъри на компании - за разходи, свързани с командировки. Това по принцип не е голям сегмент, но е едно допълнение към гамата карти. Имаме идея да направим универсални ВИП карти, с които да се зареждат горива навсякъде - както в страната, така и в чужбина.
- Има ли опция за разсрочено плащане през iCard?
- Това всъщност е една от най-важните характеристики на iCARD, като подобен тип плащане има например в Израел и в някои европейски държави. Това е едно изключително удобство, уникално, бих казал, за страната, тъй като и най-богатите купуват на кредит, на разсрочено плащане. Те знаят цената на парите. Картата има две кредитни линии. И ако по едната имате например 10 000 лева лимит за покупки или теглене на пари в брой, то по втората разполагате също с 10 000 лева под формата на възможност за покупки с разсрочено плащане. Схемата работи изключително лесно. Например, когато направи покупка на телевизор за 2000 лева, клиентът може да я разсрочи на месечни вноски, като сам определя размера им. Изпраща SMS с избрания период и погасителен план. Така спестяваме на нашите клиенти време и притеснения. Лихвеният процент е фиксиран. Още повече че нашите лихви са с 2 процента по-ниски.
Източник: Card.bg